نگین انگشتر (روستای گرمه)
ادبی
شنبه 27 اسفند 1390برچسب:پیامبر ( ص ) در مثنوی,مثنوی,پیامبر,حضرت محمد,محمد,مثنوی,مثنوی معنوی,مولانا,مولوی,گرمه,روستای گرمه,سورنو,استاد کریم زمانی,اسد,نگین انگشتر,, :: 22:30 :: نويسنده : meti
دست نی ، تا دست جنباند به دفع نُطق نَی ، تا دَم زند از ضُر و نفع ( 614 )
تو ز قرآن باز خوان تفسیر بیت گفت ایزد : ما رَمَیتَ اِذ رَمَیت ( 615 )
گر بپرانیم تیر ، آن نَی ز ماست ما کمان و ، تیر اندازش خداست ( 616 ) این نه جبر ، این معنی جباری ست ذکر جباری ، برایِ زاری ست ( 617 ) زاری ماشد دلیل اضطرار خجلت ما شد دلیل اختیار ( 618 ) گر نبودی اختیار این شرم چیست ؟ وین دریغ و خجلت و آزرم چیست ؟ ( 619 ) در این ابیات مولانا به بحث جبر و اختیار میپردازد . جبر و اختیار از مباحث بسیار مهم و در عین حال دشوار است . همه ی اندیشمندان به نوعی به بحث جبر و اختیار پرداخته اند و هر کدام یکی را انتخاب کرده اند . البته این بحث موضوع مقاله ما نیست اما به تناسب بحث مختصری به آن خواهیم پرداخت . سوال اینست که آیا ما در رفتار و اعمال خود آزادیم یا مجبور ؟ آیا قدرت انتخاب داریم یا نداریم ؟ آیا سرنوشت ما از پیش تعیین شده است یا خود آن را رقم میزنیم . همه میدانیم ما اختیار خیلی چیزها را نداریم مثلا در چه خانواده ای متولد شویم . پسر باشیم یا دختر . زشت باشیم یا زیبا ، باهوش متولد شویم یا کم هوش ، در چه منطقه جغرافیایی متولد شویم و ... اما در طول زندگی میبینیم در مواردی که از ما مسئولیت خواسته اند اختیار نیز داریم . مثلا رفتار صحیح داشته باشیم یا غلط . سالم زندگی کنیم یا ناسالم . دنبال کار برویم یا بیکاره باشیم به دنبال علم برویم یا بی سواد باشیم مولانا اختیار را انتخاب کرده است و چند دلیل برای آن آورده است به شرح زیر : 1 – خجالت کشیدن : اگر ما اختیار نداشته باشیم دلیلی ندارد به خاطر اعمال ناشایست خود خجالت بکشیم . 2 – تعلیم و تربیت : اگر مختار نباشیم تعلیم و تربیت بی معناست چون اگر بپذیریم سرنوشت هر کس از پیش تعیین شده است پس با تعیم و تربیت نمیتوان آن را تغییر داد . البته انتخاب این ابیات فقط برای بیت 615 است که مولانا به آیه ای از قرآن مجید در خصوص پیامبر اشاره کرده است که ظاهرا معنی جبر میدهد و چون مولانا به جبر معتقد نیست ابیات دیگری برای توضیح آن میسراید . امام صادق ( ع ) مبحث جدیدی در خصوص جبر و اختیار مطرح کرده که بسیار دقیق است . میفرماید نه جبراست و نه تفویض ( اختیار ) بلکه امری است بین دو امر . اما توضیح ابیات 614 : دست نی ، تا دست جنباند به دفع نُطق نَی ، تا دَم زند از ضُر و نفع ( 614 ) معنای لغات نطق : سخن ، کلام ضُر : زیان و ضرر نفع : متضاد ضر ، سود معنای بیت : هر نقشی که خدا در موجودات مینگارد ، هیچ فردی نمیتواند جلوی او را بگیرد . و هیچ زبانی نمیتواند از سود و زیان دم زند . خلاصه هیچ موجودی نمیتواند در برابر هستی مطلق ، شان و مقامی مستقل داشته باشد . 615 : تو ز قرآن باز خوان تفسیر بیت گفت ایزد : ما رَمَیتَ اِذ رَمَیت ( 615 ) معنای بیت : برای فهم این بیت آیه قرآن را بخوان که میفرماید : ( فما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی ) ای پیامبر ، تو تیر نپراندی آنگاه که تیر پراندی ، بلکه این حق تعالی بود که تیر به سوی مشرکان پراند . آیه 17 سوره انفال : مقصود اینست که پیامبران و اولیای خدا همگی ابزار فعل خداوند هستند و هر کاری که از آنان سر میزند همان فعل و کار خداست . این آیه در جنگ بدر نازل شده است . 616 : گر بپرانیم تیر ، آن نَی ز ماست ما کمان و ، تیر اندازش خداست ( 616 ) معنای بیت : اگر ما تیر بیندازیم این تیر انداختن از ما نیست . زیرا ما در دست خداوند مانند کمانیم و تیر انداز این کمان خداوند است . پس انسان ابزاری است در دست خداوند . 617 : این نه جبر ، این معنی جباری ست ذکر جباری ، برایِ زاری ست ( 617 ) معنای بیت : این مواردی را که گفتیم به معنای جبر نیست . بلکه مقام جباری را بیان میکنیم . و ذکر جباری خداوند برای اینست که در مقابل خداوند زاری کنیم و او را همیشه همه کاره بدانیم . توضیح : جبار از صفات خداوند است که در آیات پایانی سوره مبارکه حشر آمده است 618 : زاری ماشد دلیل اضطرار خجلت ما شد دلیل اختیار ( 618 ) معنای بیت : اگر ما به درگاه خداوند زاری میکنیم دلیل بر اضطرار و بیچارگی ما در مقابل خداوند است و شرمندگی و خجلت ما از کارهای ناپسند دلیل اختیار ماست . 619 : گر نبودی اختیار این شرم چیست ؟ وین دریغ و خجلت و آزرم چیست ؟ ( 619 ) معنای بیت : اگر اختیار نداشته باشیم پس چرا شرمگین میشویم . این افسوس خوردن و خجالت کشیدن و حیا و شرم برای چیست ؟ فقط برای اینست که ما اختیار داریم بعضی کارها را انجام ندهیم . زجر استادان و شاگردان چراست ؟ خاطر ، از تدبیرها گردان چراست ؟ همینطور اگر اختیار نباشد چرا استادان شاگردان را سرزنش و تنبیه میکنند و چرا انسان قبل از انجام هر کاری درباره سود و زیان آن اندیشه میکند .پس ما اختیار داریم و میتوانیم جهت صحیح را انتخاب کنیم زیرا : 1 – پس از کارهای ناشایست خجالت میکشیم . 2 – نظام تعلیم و تربیت داریم 3 – برای کارها تدبیر به خرج میدهیم . نظرات شما عزیزان:
پیوندهای روزانه
پيوندها
|
|||
![]() |